کارت صدا چیست؟

کارت صدا چیست؟

اگر کار استودیویی انجام داده باشید و یا با تجهیزات استودیو آشنایی مختصری داشته باشید، قطعاً با این موضوع موافق هستید که یکی از مهم ترین ابزارهایی که در استودیو مورد استفاده قرار میگیرد و جزء ارکان اصلی آن به حساب می آید، کلاس سلفژ در اصفهان ” کارت صدا ” یا همان ” Soundcard ” میباشد. این وسیله یکی از پراستفاده ترین ابزارهای داخل استودیو است به طوری که آن را قلب تپنده ی یک استودیو لقب میدهند و وجود آن در هر استودیویی واجب و الزامی میباشد.

کارت صدا چیست؟

کارت صدا یک قطعه ی سخت افزاری با تعدادی ورودی و رابط بر روی بدنه ی آن است که میتواند داخل کِیس سیستم و یا بیرون از آن قرار گیرد. همچنین نام دیگر این دستگاه ” Audio Interface ” میباشد که به معنای رابط صوتی است. این وسیله حدودا از قرن ۱۹ میلادی رواج پیدا کرد و مورد استفاده ی عموم قرار گرفت تا به امروز که در هر استودیویی وجود دارد. آموزش هنگ درام در اصفهان

همانطور که از نام آن مشخص است، کارت صدا در استودیو به منظور انجام یک سری ویرایش و تغییرات بر روی صدا یا وُیس استفاده میشود. به طور دقیق تر، این وسیله وظیفه ی دریافت، پردازش و پخش صدا با یک سری ویژگی ها را دارا میباشد.

کاربرد کارت صدا

کارت صدا کاربردهای مختلفی دارد امّا اصلی ترین و شاخص ترین کاربرد آن، دریافت صدای آنالوگ و تبدیل آن به صدای دیجیتال میباشد. برای روشن کردن بیشتر این موضوع، نیاز است بدانید صدایی که به صورت مستقیم و به شکل های مختلف به گوش ما میرسند، همگی از نوع آنالوگ هستند و صداهایی که در سیستم های الکترونیکی مانند کامپیوتر، موبایل و mp4 ذخیره میشود، از نوع دیجیتال میباشند.

صدای آنالوگ برای لوازم الکترونیکی قابل فهم نیست و به همین دلیل، صدا باید به دیجیتال تبدیل شود تا کامپیوتر بتواند آن را بخواند. کارت صدا در واقع یک صدا از نوع آنالوگ را دریافت کرده، به دیجیتال تبدیل و آن را وارد کامپیوتر میکند. در داخل کامپیوتر پس از اینکه پردازش هایی روی آن انجام شد، به شکل دیجیتال وارد کارت صدا شده، این وسیله صدا را به شکل آنالوگ تبدیل کرده و به گوش ما میرساند.

انواع کارت صدا

کارت صدا به دو شکل داخلی (Internal) و خارجی (External) وجود دارد و ساخته میشود. نوع داخلی آن در تمامی کامپیوترها و سیستم ها وجود داشته و به دلیل امکانات محدود آن و اینکه داخل سیستم میباشد و به راحتی نمیتوان آن را در دسترس داشت، در کاربردهای حرفه ای استفاده نمیشود و مناسب استفاده های خانگی است.

کارت صدای خارجی در خارج از سیستم و به شکل یک جعبه ی مستطیل شکل با رابط های مختلف وجود دارد و در بازار عرضه میشود. مدل خارجی این وسیله به دلیل دسترسی راحتتر و ویژگی های بیشتر آن، از محبوبیت و استفاده ی بیشتری نیز برخوردار است و برای استفاده های موسیقایی نیز از نوع خارجی این وسیله استفاده میشود

رابط های کارت صدا

همانطور که گفته شد، این ابزار وهم دارای یک سری ورودی و خروجی که همان رابط ها هستند، میباشد. این وسیله با توجه به کیفیت آن، میتواند تعدادی رابط داشته باشد امّا همه ی آنها به چهار نوع رابط ورودی، رابط خروجی، رابط صوتی CD و رابط صوتی MIDI تقسیم بندی میشود؛ تمامی رابط های کارتهای صدا، زیر مجموعه ی این چهار دسته قرار میگیرند.

رابط های ورودی و خروجی همانطور که از نام آنها پیداست، برای ورود سیگنال به داخل دستگاه و خروج از آن استفاده میشود. رابط صوتی CD برای پخش کردن سی دی کاربرد داشته و رابط صوتی MIDI مربوط به کیبوردهای MIDI میباشد.

نکات پایانی

هنگامی که صدای آنالوگ به کارت صدا رفته، به دیجیتال تبدیل شده و پس از پردازش، دوباره این فرآیند انجام شود تا به گوش ما برسد، یک تاخیر زمان اندکی را مصرف خواهد کرد. هرچه کیفیت کارت صدا بالاتر باشد، این تاخیر زمانی کمتر به گوش ما خواهد رسید.
برندها و مدلهای متنوعی از کارت صدا با رنج کیفیت و قیمت متفاوت در بازار ایران و بازار جهانی وجود دارد امّا از پرفروش ترین برندهای این دستگاه میتوان به برند ” پری سونوس ” و برند ” بهرینگر ” اشاره کرد.

یک دیدگاه بگذارید