شناخت کامل سبک متال

شناخت کامل سبک متال

موسیقی در هنرهای هفت گانه به عنوان هنر اول شناخته میشود که علاوه بر آن، میتوان گفت جزء گسترده ترین هنرهای هفت گانه نیز به شمار میرود چرا که حاوی تعداد قابل توجهی سبک و زیرمجموعه های موسیقایی در خود میباشد. موسیقی کودک در اصفهان هر یک از این سبک ها، ریشه در یک فرهنگ خاصی دارند که به مرور زمان، جهانی شدند و تمامی مردمان جهان میتوانند از آن در زندگی خود بهره ببرند.

یکی از این سبکهای موسیقایی که عمر بالایی نیز ندارند و کمتر از یک قرن است که به دنیای موسیقی معرفی شده است، سبک ” هوی متال ” میباشد که با نام مختصر ” متال ” در جهان شهرت دارد. آموزشگاه موسیقی در اصفهان در ادامه قصد داریم به طور کامل و جامع با این سبک آشنا شویم و نسبت به تمامی بخش ها و اجزای آن شناخت پیدا کنیم.

شناخت سبک متال

سبک موسیقی هوی متال ” heavy metal ” که با نام اختصاری ” متال ” در جهان شهرت دارد، گونه ای از موسیقی است که از سبک راک سرچشمه گرفته شده و تا مدتی این سبک را زیرمجموعه ی سبک راک میدانستند. البته امروزه شکل مستقل تری به خود گرفت و به عنوان یک سبک جداگانه شناخته میشود.

سبک متال دارای انواع و زیرشاخه های متنوعی میباشد که کمی جلوتر به آنها اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه متال

ابداع اولیه ی سبک هوی متال به دهه ی ۶۰ الی ۷۰ میلادی بازمیگردد. گفته میشود این سبک با الهام گیری از موسیقی راک و موسیقی بلوز ساخته شده و با تقویت قسمت هایی از این سبکها از جمله افزایش اجرای سولوی گیتار، باعث مستقل تر شدن این سبک موسیقی شده است.

میتوان گفت این سبک در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک موسیقیِ مستقل به جهان معرفی شد. سرانجام در دهه ی ۸۰ میلادی، سبک هوی متال به اوج محبوبیت خود رسید و زیرشاخه های مختلفی از این سبک نیز ایجاد شد. همچنین گفتنی است که از این دهه به بعد نام این سبک مختصر شد و قسمت ” هوی ” از اول نام این سبک حذف شد.

ساختار موسیقایی

موسیقی متال دارای مولفه ها و شاخص های مختلفی میباشد که این شاخص ها، او را از دیگر سبکها از جمله راک و بلوز متمایز میسازد. از ویژگی های بارز این سبک موسیقی میتوان به ریتم های سنگین، صداهای خشن، تکنوازی طولانی گیتار، استفاده از قابل های موسیقی کلاسیک و… اشاره کرد.

همچنین امروزه اکثر قطعات موسیقی متال معمولاً شکل اعتراضی به خود گرفته اند و بیشتر جنبه ی سیاسی و اجتماعی دارند که تاثیر قابل توجهی نیز بر روی مخاطب و جامعه ی خود میگذارد.

زیرمجموعه ها

سبک متال دارای 18 زیرمجموعه و زیرشاخه میباشد که 9 تا از این زیرشاخه ها دارای محبوبیت است و توسط موزیسین های این سبک مورد استفاده قرار میگیرد. زیرمجموعه های پرکاربرد و محبوب این سبک عبارتند از: Speed Metal, Death Metal, Christion Metal, Gothic Metal, Industrial Metal, Alternative Metal, Doom Metal, Power Metal و Thrash Metal.

زیرشاخه های دیگر سبک متال که کمتر مورد استفاده قرار گرفته و دارای محبوبیت پایین تری میباشد، عبارتند از: Black Metal, Classic Metal, Folk Metal, Glam Metal, Grindcore, Neo Classical Metal, Nu Metal, Progressive Metal و Symphonic Metal.

هریک از این زیرشاخه ها و زیرمجموعه ها، ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارا میباشند و هرکدام شکل خاصی از موسیقی را به جهان موسیقی عرضه میکنند.

سازهای مورد استفاده

قطعاً در موسیقی محدودیت خاصی وجود ندارد و در هر سبکی از موسیقی، میتوان سازهای مختلفی را به کار برد و نواهای متفاوتی را به باهم ترکیب کرد و به گوش مخاطب رساند. در موسیقی متال نیز همین گونه است و هیچ دستورعملی بابت اینکه دقیقا چه سازی مورد استفاده قرار بگیرد، وجود ندارد.

اما در این سبک معمولاً سازهای گیتار الکتریک، بِیس، درامز و یک گیتار دیگر برای ریتم بیشتر دیده میشود و مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر اینها، کیبورد نیز در اجراها و کنسرت های متال زیاد دیده شده است.

موسیقی متال در ایران

با اینکه این سبک در جهان از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است، امّا در ایران مخاطبان خیلی زیادی نداشته و آمار برگزاری کنسرتهای متال در ایران بسیار پایین است؛ علاوه بر آن، کنسرت های معدودی هم که برگزار میشوند، عموماً در تهران است و در شهرستان های ایران خبری از کنسرت و اجرای این سبک نیست.

با این حال تعدادی گروه موسیقی وجود دارند که به صورت رسمی و زیرزمینی مشغول فعالیت در این سبک میباشند و قطعات خود را منتشر میکنند. گروه ” کهت میان ” و ” آرسامس ” از جمله مشهورترین گروه های موسیقی ایرانی در سبک متال میباشند.

نکات پایانی

موسیقی متال به دلیل شکل اعتراضی که در خود دارد و معمولاً یک انرژی مملو از خشونت را به مخاطب القا میکند، همواره چالش برانگیز بوده و منتقد بسیاری در موسیقی دارد.
از گروه های مشهور موسیقی متال در جهان میتوان به گروه اسلیر، بهیموث، متالیکا، نایت ویش و یوآرال اشاره کرد.

یک دیدگاه بگذارید