اسم پدال های پیانو

اسم پدال های پیانو


پدال های پیانو چه می کنند؟، پیانو های آکوستیک و بعد از اون پیانو های دیجیتال داری ۳ پدال هستند برای ایجاد تغییرات خاص و مخصوصی در صدای پیانو ها طراحی و ایجاد شده تا نوازنده ها بتوانند از این تغییرات صوتی در نواختن قطعات استفاده کنند و قطعه را زیباتر کند. آموزشگاه موسیقی در اصفهان


انواع پدال پیانو
اکثر پیانوها سه پدال دارند. که هر کدام از این پدال ها اسمی مشخص دارند و تاثیری روی صدای تولید شده میگذارند.

آموزش پیانو در اصفهان اهرم هایی هستند که به کمک آنها نوازنده کیفیت و حالت صدای ساز را کنترل می کند. هر کدام از پدال ها این امکان را به نوازنده می دهد که افکت های مختلفی در موسیقی داشته باشد. معمولا آهنگ سازها تعیین میکنند که چه زمانی و کدام پدال پیانو را استفاده کنند. یکی از نکات مهم این است که نوازنده باید طرز کار با پدال های پیانو را به خوبی یاد بگیرد. و ببیند دقیقا چه اثری روی صدای تولید شده میگذارد.


پدال دمپر یا ساستین
پدال پیانو که در سمت راست آن قرار دارد و در پیانو دیواری است و هم گرند ، پدال دمپر نام دارد. یکی از بخش های مهمی که در اکشن پیانو ها وجود دارد دمپر نام دارد .

هنگامی که نوازنده کلاویه ای را می فشارد، چکش به سمت سیم حرکت کرده و پس از وارد کردن ضربه به سیم برای تولید صدا به عقب بر می گردد.

در این حالت وقتی صدا در سیم ایجاد میشود، تا زمانی که لرزش سیم ادامه داشته باشد، صدا نیز ادامه پیدا می‌ کند. حال اینکه در نواختن های سریع و پشت سر هم چند نت، اگر این طولانی شدن صدا برای همه نت ها اتفاق بیفتد، صدای تمام سیم ها با هم قاطی شده و نت ها غیر قابل تشخیص می‌شوند. موسیقی کودک در اصفهان

دمپر، بالشتک های نمدی کوچکی هستند که مقابل تمام سیم ها قرار گرفته و به محض اینکه نوازنده کلاویه را رها میکند، با قسمت نمدی دمپر بر روی سیم قرار گرفته، و به این طریق لرزش و صدای ساستین دار از بین می رود. در این صورت صدای نت های بعدی کاملا قابل تشخیص خواهند بود.


پدال های پیانو چه می کنند؟

در برخی مواقع برای زیبا کردن قطعات احساسی، نوازنده نیاز دارد تا نت هایی با صدای کش دار و به اصطلاح ساستین دار بنوازد. برای این منظور پدال دمپر طراحی شده، به طوری که زمانی که پدال دمپر پایین نگه داشته میشود، دمپر ها از روی سیمها عقب رفته و تا زمانی که پدال پیانو رها شود دمپر بر روی سیمها قرار نخواهد گرفت که به این شکل صدای سیم ها کش دار یا طولانی می‌ شود.

سه حالت مختلف پدال دمپر پیانو
زمانی که پدال دمپر کاملا رها باشد صداها به صورت مقطعی و کاملا جداگانه شنیده میشوند. وقتی پدال پیانو به حالت کاملا فشرده قرار دارد و صداهای کاملا کشدار میشود و طولانی میشود. گاهی وقتا نوازنده لازم دارد که کشش صدا را به مقداری متوسط و بین این دو حالت ، به وجود آورد. که برای این حالت پدال دمپر رو تا نیمه نگه دارد ( تکنیک نیم پدال ).

 پدال سوستناتو و دمپر ( ساستین )

پدال دمپر، صدای تمام نت ها را به صورت همزمان ، طولانی میکند. یعنی وقتی پدال دمپر را فشار می دهید، هر نتی که می نوازید، صدایی طولانی خواهد داشت. ولی با استفاده از پدال سوستناتو، نوازنده میتواند انتخاب کند که دمپر کدامیک از نت ها ، بی اثر شود . و اصطلاحا صدای آن سیم های خاص طولانی و کش دار شود . این پدال فقط در پیانو های گرند و برخی پیانو های دیجیتال موجود است.

سایر عملکرد های پدال سوم
پدال میانی در پیانوهای قدیمی وجود ندارد. اما حتی اگر پیانوی شما سه پداله باشد، این پدال ممکن است sostenuto نباشد. در برخی از پیانوها، پدال sostenuto با پدال بیس جایگزین می شود. سایر پیانوها دارای یک پدال practice ( معروف به پدال celeste ) می باشند که نت ها را به اصطلاح نرم تر می کند.

پدال سافت یا نرم

پدال سوم ، پدال نرم است. فشار دادن این پدال پیانو، چکش ها را به سیم ها نزدیک تر از حالت عادی می کند. و چکش ها برای ضربه زدن به سیم ها، فاصله کمتری را طی می ‌کند که این موضوع باعث میشه ضربه ها نرم تر و در نتیجه صدا نرم تر و خفه تر از حالت عادی اجرا بشود . که برای ایجاد حالت های صوتی و تونالیته های خاص استفاده میشود . این پدال هم در گرند است و هم در پیانو دیواری.

پدال میوت پیانو ( سکوت )

پدال چهارم پدال میوت یا بی صدا کننده است . به دلیل اینکه پدال سوستناتو در پیانو دیواری موجود نیست به جای آن ، پدال میوت کننده در پیانو های دیواری قرار داده شده است . با فشردن این پدال، یک پرده نمدی بین چکش ها و سیم ها قرار میگیرد و از وارد شدن ضربه توسط چکش ها به سیم ها جلوگیری می کند و صدای پیانو را به حد قابل توجهی کاهش می دهد . که این در این حالت شما می توانید بدون اینکه صدا ، مزاحم همسایگان و یا اطرافیان شود ، به انجام تمرینات خود بپردازید. همچنین می توانید از آموزش پیانو سازکالا نیز استفاده نمایید.

نکات مهم در مورد پدال پیانو
در بعضی از پیانوهای دیواری پدال وسطی پدال تمرین است و این پدال میتواند کاربرد کاملا متفاوتی داشته باشد. به این صورت که یک لایه نمد بین چکش ها و سیم ها موجود است که باعث می شود صدا خیلی کم شود. بنابراین این پدال پیانو برای تمرین در زمانهایی مناسب است که باید صدای پیانو کم باشد. و به همین علت به آن پدال تمرین هم می گویند.

در برخی مواقع برای زیبا کردن قطعات احساس، نوازنده نیاز پیدا می کند تا صدای نت ها را طولانی و کش دار اجرا کند که برای اینکار از پدال دمپر باید استفاده کند. و به همین منظور پدال دمپر طراحی شده است.

پدال دیگری به نام پدال میوت پیانو یا سکوت نیز طراحی شده است. که پدال چهارم یا بی صدا کننده میباشد. حال نکته اینجاست که پدال سوستناتو یا همان پدال میانی در پیانوهای دیواری موجود نیست و به جای آن از پدال میوت در پیانوهای دیواری استفاده میشود. با فشردن این پدال، یک پرده ی نمدی بین چکش ها به سیم ها جلوگیری میکند. و این کار باعث به حداقل رساندن صدای پیانو میشود. که در این حالت شما می توانید بدون اینکه صدا، مزاحم همسایگان و اطرافیان شود به انجام تمریناتتان بپردازید.

پدال های پیانو چه می کنند؟

یک دیدگاه بگذارید