چگونه تئوری موسیقی را یاد بگیریم؟

چگونه تئوری موسیقی را یاد بگیریم؟

در صورتی که در حال یادگیری موسیقی میباشید و یا حتی در حد علاقه موسیقی را دنبال میکنید، قطعاً با مبحث تئوری موسیقی آشنایی دارید و این کلمه حداقل یکبار به گوشتان خورده است. کلاس سلفژ در اصفهان میتوان گفت تئوری موسیقی، علم کتابی موسیقی میباشد و هر شخصی که تمایل به یادگیری ساز و آواز را دارد، باید از فیلتر فراگیری تئوری موسیقی عبور کرده و هم گام با پیش بُردن یادگیری ساز و آواز، یادگیری تئوری آن را نیز پیش ببرد.

در ادامه شناخت مختصری از تئوری موسیقی و لزوم یادگیری آن خواهیم داشت و سپس به معرفی روش ها و گزینه هایی میپردازیم که هنرجویان با استفاده از آنها، میتوانند یادگیری تئوری موسیقی را آغاز کرده و این مبحث حیاتی را فراگیرند:

شناخت اولیه ی تئوری موسیقی

تئوری موسیقی در واقع همان بخش نظری و کتابی موسیقی میباشد که در طول تاریخ و بدست موزیسین های مطرح جهان نگاشته شده و امروزه در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار دارد. گروه موسیقی در اصفهان این بخش نظری شامل مباحثی از جمله نگارش نُت های موسیقی، ریتم، ضرب و ضد ضرب و… میباشد.

همانطور که در تمامی علوم از جمله یادگیری زبان های مختلف، علم پزشکی، برنامه نویسی و… نیاز به یادگیری قواعد و دستورات آن میباشد، در موسیقی نیز برای آنکه یک فرد بتواند به خودش لقب موزیسین بدهد و خواندن کتاب ها و مقالات موسیقایی برایش مشکل نباشد، باید تئوری موسیقی را فراگیرد.

یادگیری تئوری موسیقی

تا به اینجا درباره ی تئوری موسیقی و لزوم یادگیری آن برای هنرجویان و اهالی موسیقی اطلاعاتی کسب کردیم؛ حال میخواهیم شروع به یادگیری این مبحث کنیم و نمیدانیم از چه طریقی این مسیر را طی کنیم. در ادامه به چند روش اشاره شده است که میتوان از آنها برای آموزش دیدن این مبحث مهم استفاده کرد و به نتیجه ی دلخواه در این زمینه رسید.

۱_ شرکت در کلاس های حضوری

بهترین روش برای یادگیری مبحث تئوری موسیقی به طول کامل و جامع، شرکت در کلاس های حضوری با مراجعه به آموزشگاه های معتبر موسیقی و زیر نظر یک استاد متبحر در این زمینه میباشد. با این روش، استاد با توجه به میزان دانش و اطلاعات موسیقایی شما، شروع به آموزش تئوری موسیقی میکند.

در این روش، فرد هنرجو در هر قسمت از تئوری که مشکل داشته باشد و فهم آن برایش کمی دشوار باشد، آن بخش را با استاد خود در میان گذاشته و به دنباله ی آن، وقت بیشتری برای آموزش این مبحث توسط استاد گذاشته میشود.

۲_ کلاس های آنلاین

با توجه به مشغله های گوناگون افراد در زندگی شخصی خود، ممکن است نتوانند زمان خود را با کلاس های حضوری تطبیق دهند و یا حتی زمان آنها اجازه دهد که روزانه حدود یک ساعت از روز را برای کلاس تئوری موسیقی کنار بگذارند.

این افراد میتوانند در کلاسهای آنلاین ثبت نام کنند و در هرساعت و هرکجا که باشند، به کمک موبایل و لپ تاپ یا کامپیوترشان به کلاس ها دسترسی داشته باشند. دیگر مزّیت این کلاس ها در این است که شاید برخی افراد بنا به هر دلیلی مانند سن بالا از شرکت در کلاسهای حضوری خجالت بکشند که این روش میتواند برای این عزیزان نیز مناسب باشد.

۳_ خرید پکیج های تئوری موسیقی

دو روشی که تا به اینجا به آنها اشاره شد، بهترین روش های ممکن برای یادگیری این مبحث هستند امّا هزینه ی کلاس های آنلاین با برنامه ریزی مالی آنها تداخل داشته باشد و پرداخت این هزینه ها از توان آنها خارج باشد.

این دسته از هنرجویان و مشتاقان موسیقی میتوانند از پکیج های آماده که در بازار وجود دارد، تهیه کرده و شروع به یادگیری تئوری موسیقی کنند. نمیتوان گفت که هنرجو با گذراندن این پکیج ها تمامی بخش های تئوری موسیقی را یاد گرفته است امّا برای شروع میتواند مناسب باشد و یک شناخت نسبی در این مبحث کسب کند.

۴_ خودآموزی با تحقیق و خواندن کتاب

آخرین راه پیشنهادی که بهتر است بیشتر به عنوان روش مکمّل ۳ مسیر گفته شده استفاده شود، روش خودآموزی با تحقیق و مطالعه است. قطعاً فرد استاد نیز مطالبی را تدریس میکند که در کُتُب تئوری موسیقی وجود دارد امّا با توجه به تجربه ی ایشان و مهارتی که در این زمینه دارا هستند، میتوانند این مباحث را به بهترین شکل به هنرجو انتقال دهد.

در صورتی که فکر میکنید میتوانید خودتان تئوری موسیقی را یاد گرفته و با بی نیازی از استاد، این مبحث را آموزش ببینید، حتماً مطالعه ی روزانه و تحقیق درباره ی مباحث مختلف تئوری موسیقی را در برنامه ی روزانه ی خود داشته باشید.

نکات پایانی

هنگامی که در کلاس های ساز و آواز ثبت نام کرده و شرکت میکنید، استاد مربوطه در حدّ مقدماتی و به اندازه ای که نیاز یادگیری آن ساز باشد، به شما آموزش خواهد داد؛ امّا برای تکمیل دانش تئوری خود و حرفه ای شدن در این زمینه، نیاز است تا هنرجو جداگانه به یادگیری این مبحث بپردازد.
از کتاب هایی که در این حوزه منبع معتبر میباشند و پیشنهاد میشود که حتماً آنها را مطالعه کنید، متیوان به کتاب ” تئوری موسیقی ” اثر استاد مصطفی کمال پورتراب و کتاب ” تئوری بنیادی موسیقی ” اثر استاد پرویز منصوری اشاره کرد.
در دسته بندی تئوری موسیقی نوانُت، مقالات کاربردی، مهم و کاملی در حوزه ی تئوری موسیقی مانند شناخت گام، فواصل، ضد ضرب و… منتشر شده است که برای شناخت این مباحث میتوانید به آنها مراجعه کرده و اطلاعات موسیقایی خود را افزایش دهید.

یک دیدگاه بگذارید