تفاوت گیتار آگوستیک با گیتار کلاسیک

تفاوت گیتار آگوستیک با گیتار کلاسیک

یکی از سوالاتی که ممکن است برای خیلی از هنرجویان یا علاقه مندان به موسیقی پیش بیاید این است که چه تفاوتی بین گیتار آگوستیک و گیتار کلاسیک است.در اینجا تفاوت این دو گیتار را بررسی می کنیم.

تفاوت ها در طراحی بدنه

بدنه‌ی گیتار کلاسیک نسبت به گیتار آکوستیک بسیار متفاوت است. گیتارهای کلاسیک نسبت به گیتارهای آکوستیک کوچک تر هستند و کمر گیتار کلاسیک باریک تر از گیتار آکوستیک است. آموزش گیتار در اصفهان کمر گیتار همان فرو رفتگی دو طرفه ی گیتار را می گویند که اگر باریک تر باشد نواختن در حالت نشسته راحت تر می شود. گیتارهای آکوستیک بزرگ تر از نوع کلاسیک هستند و گیتارهای آکوستیک اکثرا بدنه‌ای به نام دِرِدنات (dreadnought) دارند. این بدنه‌ها بزرگ‌تر از گیتارهای کلاسیک هستند و به همین دلیل بیس صدای بیشتری دارند. بعضی از گیتارهای آکوستیک به اصطلاح کات‌اِوی (Cut-away) هستند. به این معنی که بخش بالایی گیتار به شکلی طراحی شده که نوازنده بتواند به فرت‌های پایین‌تر به راحتی دسترسی پیدا این مزیت در گیتارهای کلاسیک بسیار کمیاب است.

اندازه صفحه انگشت گذاری یا فینگر بورد

صفحه‌ی انگشت‌گذاری در گیتار کلاسیک به شکل قابل توجهی از گیتار آکوستیک پهن‌تر است. به همین دلیل احتمال خطا در گیتارهای کلاسیک پایین‌تر است و این موضوع باعث این می شود که انگشت گذاری روی سیم های گیتارهای آگوستیک و الکتریک کمی مشکل تر باشد.در برخی موارد در گیتار الکتریک انگشت شصت نیز استفاده می شود وچون دسته گیتار باریک تر است انگشت شصت از پشت وبالا می تواند اضافه شده و در انگشت گذاری ها کمک کند.

برای فروشگاه گیتار در اصفهان کلیک کنید.

تفاوت در سیم های انواع گیتار

واضح ترین تفاوت بین این 3 سبک، نوع سیم های آنهاست، گیتارهای کلاسیک از سیم های پلاستیکی یا نایلونی و گیتارهای آکوستیک و الکتریک از سیم های استیل یا فنری(به صورت فنرهای فشرده شده هستند که در اصطلاح به آن ها آهنی می گویند) تشکیل شده. سیم های پلاستیکی از نظر صدایی گرم تر و کامل تر از سیم های آهنی هستند. آموزشگاه موسیقی در اصفهان هنگامی که انگشت گذاری روی سیم های پلاستیکی می کنید نرم تر و راحت تر است به همین دلیل ممکن است بیشتر هنرجویان مبتدی ازگیتار کلاسیک شروع کنند. به این نکته توجه کنید که در گیتارهای کلاسیک ۳ سیم اول (از بالا) یعنی سیم های باس از جنس فنر های فشرده شده است و ۳ سیم پایین از جنس پلاستیکی هستند و نواختن برای افراد مبتدی با سیم های فنری اندکی سخت است.

صدای گیتار

در بالا به تفاوت سیم‌ها و طراحی گیتار آکوستیک و کلاسیک اشاره کردیم. همین موجب شده طنین صدای آن ها تفاوت هایی داشته باشند. در گیتارهای آکوستیک و کلاسیک در گیتارهای کلاسیک همانطور که در ابتدا اشاره شد، صداها نرم و لطیف است و در گیتارهای آکوستیک صدای سیم ها روشن تر و واضح تر می باشد. درنهایت به یاد داشته باشید که می‌توانید نوازندگی را با هردوی این گیتارها شروع کنید و به مرور سبک موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنید

یک دیدگاه بگذارید