مهر ساز به چه معناست؟

مهر ساز به چه معناست؟

مهر ساز ، یک نشانه از برند یا نام سازنده است.

سازنده ی ساز، برای تضمین کیفیت ساز، بر روی ساز ساخته ی خودش نام خودش رو حک می کند. این مهر، حکم لوگو برای یک شرکت را دارد. آموزشگاه موسیقی در اصفهان مهر هر جای ساز قابل حک شدن است و تعداد بیشتر آن معمولا نشان دهنده کیفیت بهتر ساخت، چوب با کیفیت تر و مرغوبیت اجزای به کار برده شده در ساخت ساز است.

از سازهایی که می توانند تک یا چند مهر زده شوند می توان به سنتور، تار، سه تار، کمانچه، دف و تنبک اشاره کرد.

تفاوت سازهای تک مهر با دو مهر و سه مهر در چیست؟

مهر در سازها درواقع یا هدف نشان دادن کیفیت یک ساز نسبت به ساز دیگر همان سازنده است .

در ابتدا برخی از اساتید سازگر سازهایی را که با خطا ساخته بودند و کیفیت مورد نظرشان را نداشت از بین می بردند و از درآمد حاصل از آن صرف نظر می کردند. اما بعدها سازگران راه جدیدی برای فروش سازهای با کیفیت کمی پایین تر خود یافتند و آن این بود که با زدن مهر بر ساز ساخته شده، میزان رضایت خود از صدا و کیفیت آن را اعلام می دارند.

برای خرید سنتور در اصفهان کلیک کنید.

به این صورت که اگر از صدا و کیفیت ساز ساخته شده آنچنان راضی نبودند یک مهر بر ساز می زنند، در صورتی که از آن کمی راضی بودند دو مهر و در صورت داشتن کیفیت بالا و عالی ساخته شدن ساز، سه مهر بر آن می زنند.

سنتور

اما بطور کلی، در بررسی سنتور یک مهر و دو مهر، کارهای دو مهر از لحاظ صنعت کار که شامل پل گذاری ساز، تراش چوب، صنعت چوب، استفاده از چوب های مرغوب تر، زمان صرف شده برای آماده سازی است، آموزش سنتور در اصفهان براین اساس باید صدای بهتری داشته باشند. باید کیفیت بهتری داشته باشند زیرا زمان بیشتری برای ساخت آنها صرف شده است. همچنین، لوازم درجه یک تری در آنها استفاده شده است. از این لحاظ باید برتری داشته باشند که اصطلاحا می گویند کار دو مهر هست. یعنی از لحاظ معیارهایی، از کار یک مهر بالاتر هستند.

سنتور سازی کاملاً ایرانی بوده که گفته می‌شود سازنده آن ابونصر فارابی است. سازی به شکل ذوزنقه با دو نوع سیم مسی و فلزی که سه ناحیه برای نواختن دارد. یکی از موضوعات مهم در هنگام خرید سنتور توجه به کیفیت آن است.

مهر سنتور چیست؟ چرا در ساز سنتور استفاده می شود؟

سوالی مهم که ذهن هنرجو را همواره درگیر خود می‌کند این است که مهر سنتور چیست؟ و چه معنایی به ساز می‌دهد؟

از قدیم ساخت سنتور به مهارت خاصی نیاز داشت و سازنده می‌بایست با ظرافت و دقت ساز خودش را تنظیم و آماده عرضه می‌کرد. اما در حین کار مشکلاتی از جمله خطا در نحوه تولید ممکن بود پیش آید که باعث می‌شد کیفیت و صدای ساز دست خوش تغییر شود.

بدان معنا که سازنده چند مدل از یک ساز را تولید می‌کرد، صدای ایجاد شده از هر کدام توسط آهنگنواز متفاوت در می‌آمد. به عبارتی سازنده پس از اتمام ساخت 10 ساز فقط چند مورد از آن‌ها به دل او می‌نشست. گاهی اوقات مشاهده می‌شد یک سازنده در طول عمر کاری خود تعداد سازهای انگشت شماری از نظر کیفیت صدا تولید می‌‌نمود و هرچه سعی داشت از همان مدل باز تولید کند ناامیدانه شکست می‌خورد.

اما بعدها برخی سازندگان که نمی‌خواستند اینگونه سازها را از بین ببرند و از درآمد حاصل از آن چشم پوشی کنند، فکر جدیدی کردند و آن نشان دادن رضایت خود از ساز ساخته شده با مهر زدن به آن بود. به این صورت که اگر از کیفیت و صدای دستگاه راضی نباشند فقط یک بار و اگر کمی راضی باشند دو مهر و اگر ساز بسیار ایده آل و جذاب باشد سه مهر بر روی آن می زدند.

در بیشتر موارد تنها با زدن یک مهر اضافه بر روی ساز باعث می شود تا اختلاف قیمت زیاد شود، بنابراین با ایجاد قیمت های مختلف این امکان فراهم می شد تا تمام محصولات به فروش رود.

یک چیز بسیار مهم این است که تعداد مهر روی سنتور رابطه مستقیمی با کیفیت آن ندارد، زیرا تنها نوازندگان ساز می‌توانند نظردهی به بحثی کیفی و میزان کیفیت صدای سنتور کنند. برای راحتی شما در قسمت زیر 3 تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر را می‌گوییم.

  1. سنتور یک مهر از نظر ابعادی کمی کوچک‌تر از سنتور دو مهر است
  2. سنتور دو مهر از یک مهر طبق نظر سازنده مرغوبیت بهتری را دارا است (از نظر جنس چوب، دقت کوک و …)
  3. در ساخت سنتور دو مهر ظرافت بیشتری به خرج می‌رود و دقت پرداخت نهایی در آن نسبت به ساز یک مهر بالاتر می‌باشد.

یک دیدگاه بگذارید