کاربرد کلیفون چیست؟

کاربرد کلیفون چیست؟

کولیفون/ کولیفن (colophony) که توی بعضی صنایع به اسم رِزین هم شناخته میشه؛ صمغ فشرده و فرآوری شده ای هست که از درختان خاصی به دست میاد. آموزشگاه موسیقی در اصفهان

رُزین یا کلیفون ماده ایست که روی آرشه ویولن سل کشیده می شود تا موهای آرشه چسبناک شوند. هدف از این کار این است که اصطکاک مناسبی بین موهای آرشه و سیم های ویولن سل ایجاد شود تا وقتی آرشه یا کمان روی ویولن سل کشیده می شود صدای مناسبی تولید شود. آموزش ویولن در اصفهان بدون استفاده از کلیفون، آرشه روی سیم های ویولن سل می لغزد و به این ترتیب ساز شما یا اصلا صدایی تولید نمی کند و یا این صدا بسیار ضعیف است.

رزین یا کلیفون در واقع شیره درخت است که در دمای معمولی سفت و سخت شده. این ماده از بیش از 110 نوع درخت کاج در سراسر آسیا، اروپا، نیوزیلند و آمریکای شمالی گرفته می شود.

کاربرد کلیفون چیست؟

از کلیفون برای زبر کردن سطح آرشه به منظور ایجاد صدای شفاف تر استفاده می شود. استفاده از کلیفون بر روی آرشه مانع از لیز خوردن سیم ها می شود و کنترل دست نوازنده بهتر می شود. در واقع کلیفون باعث می شود موهای آرشه چسبناک شود و باعث ایجاد اصطحکاک مناسب بین موهای آرشه و سیم های ساز می شود.

برای خرید ویولن در اصفهان کلیک کنید.

موارد استفاده از کلیفون چیست؟

از کلیفون در محصولات مراقبت های بهداشتی شخصی و زیبایی، داروهای موضعی، پوشش های سطحی، روان کننده ها، چسب ها و برای مهروموم استفاده می شود. همچنین از این رزین برای سازهای زهی، وزنه برداری و کفش رقصنده نیز استفاده می شود. یکی دیگر از منابع استفاده از این ماده در پوشک و محصولات بهداشتی زنانه است. مشتقات رزینی در چسب کفش نیز یافت می شود، به ویژه به عنوان یک ماده محکم کننده در سیمان های لاستیکی از آن برای اتصال تنها یا اتصال لایه های زیر کفی کف پوش نیز استفاده می شود.

انواع کلیفون و عملکردهایشان

کلیفون های قالبی یا جعبه ای: کلیفون یا به صورت قالبی و یا به شکل جعبه ای وجود دارد. نوع جعبه ای در رنگ های کهربایی شفاف ارائه می شود و نسبت به نوع کلیفون قالبی قیمت ارزان تری دارد.

کلیفون های تیره: هر چه رنگ کلیفون تیره تر باشد، نرم تر خواهد بود. کلیفون نرم نه تنها چسبناک تر است، بلکه می تواند صدای بیشتری هم تولید کند. تنها عیبی که این نوع کلیفون دارد تولید پودر بیشتر است.

کلیفون های روشن: کلیفون های روشن تر سفت تر هستند؛ در نتیجه ممکن است به اندازه کافی چسبناک نباشند و نتوانند صدای دلخواه را تولید کنند.

کلیفون های ضد حساسیت: این نوع کلیفون بدون پودر است و برای افرادی که به پودر کلیفون حساسیت دارند گزینه ایده آلی محسوب می شود.

کلیفون های طلایی، نقره ای، سربی و مسی: کلیفون نقره ای تُن سبک و متراکمی ایجاد می کند و برای عملکرد در موقعیت های بالاتر مناسب است. کلیفون های طلایی نیز تُن گرم و شفافی تولید می کنند و برای همه سازها مناسب هستند. آخرین مورد اما نه کم اهمیت ترین هم کلیفون سربی و مسی هستند که نوع سربی آن صدای واضح و گرمی ایجاد می کند و کلیفون های مسی هم برای تولید تن صدایی تقریبا گرم، روان و نرم مناسبند.

نحوه درست کردن کلیفون

تا به اینجا با کلیفون و یا همان رزین و کاربرد آن در سازهای آرشه ای آشنا شدیم. در ادامه به نحوه استفاده ی از آن در ساز و چگونگی اضافه کردن رزین به آرشه خواهیم پرداخت.

در قدم اول موهای آرشه را محکم ببندید و آن را سفت کنید.

در قدم بعدی موهای آرشه را از قسمت نوک آن روی کلیفون قرار دهید.

به آرامی آرشه را روی رزین پایین آورده تا اینکه رزین به دسته ی آرشه برسد.

این کار را چندین بار تکرار کنید تا کلیفون به خوبی به موهای آرشه بچسبد.

در نهایت آرشه را با یک دستمال خشک تمیز کنید.

نحوه درست کردن کلیفون

کلیفون از شیره انواع گوناگونی از درختان کاج ساخته می شود بطوری که با برش دادن درخت یک سطح مقطع استوانه ای ایجاد می شود تا به صورت قطره ای صمغ درخت داخل ظرفی ریخته شود و بعد طی فرایندی با شیره درختان دیگری چون مثل صنوبر، لارچ و … مخلوط می شود. معمولا برای چسبندگی بیشتر از موم، سرب، نقره، مس یا طلا استفاده می شود. بعد از حرارت دادن ماده بدست آمده و صاف کردن آن را در قالب می ریزند و بعد بسته بندی می کنند.

یک دیدگاه بگذارید