کاربرد مترونوم و تیونر چگونه است؟

کاربرد مترونوم و تیونر چگونه است؟

اگر شما مشغول نوازندگی با آلات موسیقی هستید ممکن است برایتان سوال پیش آید که تیونر و مترونوم چیست؟

تعریف مترونوم :

نوازنده ها و موزیسین ها از مترونوم برای تمرین استفاده می کنند. مترونوم یکی از ابزارهای جانبی موسیقی است که برای نگه داشتن ریتم یک قطعه از موسیقی ، با ایجاد ضربات یکنواخت و پی در پی نوازندگان ، به کار می رود. آموزش سلفژ در اصفهان صدای تیک تیک مترونوم به نوازنده کمک می کند که بتواند سرعت و پایه ضرب آهنگ خود را به درستی تشخیص دهد. این صدای پی در پی که در مترونوم ایجاد می شود ، این قابلیت را دارد که از لحاظ زمانی کندتر یا تندتر شود و این به وسیله دکمه ای که در آن ها قرار گرفته انجام می شود.

کاربرد مترونوم

این دستگاه برای موزیسین ها از این جهت مفید است که صداهای متوالی و مساوی اجرا می کند و زمان کشش نت ها را مشخص کرده و موسیقی با نظم کامل نواخته می شود.

بهترین استاد گیتار خانم و آقا در اصفهان

نکات لازم برای خرید و کار با مترونوم

قبل از خرید حتما آن را امتحان کنید. هنگامی که تمرین می کنید ، مترونوم زیاد کار می کند و این مقدار کار کردن گاهی بسته به سرعت قطعه بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه است. باید حتما یک مترونوم را امتحان کنید تا مطمئن شوید صدایی که ایجاد می کند ، همان صدایی است که می توانید با آن کار کنید. بعضی از آن ها، یک بوق دیجیتالی مرتفع ایجاد می کنند اما بیشتر آنها ، صدای یک صدای ضرب را به یک ساعت بسیار بلند شبیه می کنند. بهتر است در کنار مترونوم آهنگ بنوازید و مطمئن شوید که صدا به شما کمک می کند تا سرعتتان را حفظ کنید بدون اینکه بخواهد عملکرد شما را منحرف کند. در فروشگاه پلی استور و اپ استور چندین برنامه مترونوم به صورت رایگان در دسترس همگان است.

معرفی انواع مترونوم

انواع مترونوم با پیشرفت ابزارهای موسیقی به بازار آمد که در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم:

مترونوم مکانیکی ( آنالوگ) : این نوع از مترونوم جزء ساده ترین مدل های آن بوده و هم چنین جزء مدل های سنتی و کلاسیک است. مترونوم مکانیکی ،ظاهر جذاب و زیبایی دارد ، بسیار دقیق بوده و با نیروی مکانیکی به صورت پاندولی حرکت می کند و به خاطر حس نوستالژیک آن، بیشتر نوازنده ها از این نوع مترونوم ها استفاده می کنند.

مترونوم دیجیتالی : این مدل به دلیل ظاهر و کارکرد آسان ، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد در حوزه موسیقی قرار گرفته است. مترونوم دیجیتالی، معمول ترین نوع آنها است که معمولا دو کاره بوده و دارای یک تیونر هستند که می توانند جهت کوک سازهای مختلف از آن استفاده کنند. این نوع مترونوم، قابلیت کم و زیاد شدن صدا را دارد ، قیمت پایین تر و حجم کمتر این مدل باعث شده که رواج بیشتری داشته باشد.

مترونوم نرم افزاری : مدل های مترونوم نرم افزاری که قابل نصب در ویندوز و مک هستند، باعث استفاده بیشتر نوازندگان از این وسیله موسیقی شده است.در سال های اخیر ، نرم افزارهای بسیاری قابل نصب در گوشی هستند که می توانید آنها را بر روی گوشی خود نصب کرده و به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

تعریف تیونر

تیونر برای نوازندگان مثل آچار فرانسه عمل می کند و در کوک کردن ساز به نوازنده کمک می کند، تیونر باعث بالا رفتن دقت در کوک کردن سازتان خواهد شد.

عملکرد تیونر چگونه است؟

عملکرد این وسیله اینطور است که داخل آن میکروفونی قرار دارد که صدای ساز را دریافت کرده و سپس بر اساس الگوی نتی که به آن داده ایم ، صدای ساز را با نت اصلی مقایسه کرده و بر روی نمایشگر نمایش می دهد. اگر کوک سیم ساز درست باشد، چراغ وسط تیونر سبز رنگ شده و اگر کوک جلوتر یا عقب تر قرار بگیرد ، چراغ های کناری روشن می شوند.

تیونر وسیله ای کاربردی اما در عین حال ساده است و هنرجویان موسیقی می توانند به راحتی از آن برای تنظیم ساز خود استفاده کنند . امروزه با پیشرفت تکنولوژی و هم چنین گوشی های هوشمند، اپلیکیشن های مختلف تیونر وجود دارند که بیشتر آنها رایگان بوده و دقیقا مانند دستگاه تیونر عمل می کنند. اکثر آنها با نام تیونر گیتار هستند ولی برای سازهای دیگر هم کاربرد دارند.

کار کردن با دستگاه تیونر چگونه است؟

تیونر ، یک صفحه نمایشگر دیجیتالی دارد و روی آن عقربه و تعدادی علائم و درجه بندی وجود دارد ، اگر می خواهید سازتان را کوک کنید ، سیم مورد نظر را به صدا درآورده و دستگاه نت آن صدا را بر روی صفحه به شما نمایش می دهد ، دو عدد led در قسمت چپ و راست دستگاه قرار گرفته است ،اگر نت شما پایین تر باشد ، led سمت چپ روشن شده و در این حالت باید کوک را بالاتر ببرید و اگر led سمت راست روشن شود ، کوک را باید پایین تر بیاورید و اگر نت شما تنظیم باشد، led وسط که سبز رنگ است روشن می شود.

نتیجه گیری :

از مترونوم برای نگه داشتن ریتم یک قطعه از موسیقی ، استفاده می شود. صدای تیک تیک مترونوم ، باعث می شود نوازنده بتواند سرعت و پایه ضرباهنگ خود راتشخیص دهد. مترونوم مکانیکی( آنالوگ) ، ساده ترین مدل آن بوده و مترونوم دیجیتالی دوکاره است و جهت کوک سازهای مختلف از آنها استفاده می شود. تیونر برای کوک کردن ساز استفاده می شود و باعث بالا رفتن دقت در کوک کردن ساز می شود.

یک دیدگاه بگذارید