پیک گیتار چیست؟

پیک گیتار چیست؟

معمولاً ساز گیتار با ناخن نواخته میشود و یک گیتاریست برای نواختن ساز خود از ناخن های پنج انگشت دست خود استفاده میکند، امّا ممکن است دیده باشید در آموزشگاه موسیقی در اصفهان برخی نوازندگان مخصوصاً نوازندگان گیتار الکتریک یک مضراب کوچکی در دست خود داشته و با آن به سیم های ساز ضربه وارد میکند؛ به این مضراب کوچک “ پیک گیتار ” گفته میشود.

پیشنهاد میشود قبل از مطالعه ی این مقاله، مقالات آشنایی کامل با ساز گیتار و آشنایی کامل با ساز گیتار الکتریک را مطالعه کرده و در قدم اول با این ساز آشنا شوید، سپس به سراغ مطالعه ی این مقاله بازگردید. در ادامه به معرفی این مضراب کوچک پرداخته و با انواع آن شناخت پیدا خواهیم کرد.

برای خرید گیتار در اصفهان کلیک کنید.

پیک گیتار چیست؟

در برخی از سازهای زهی مانند تار و عود، نوازنده برای نواختن ساز از وسیله ی کوچکی به نام مضراب استفاده میکند و با آن به سیم های ساز ضربه میزند؛ در گیتار نیز با اینکه معمولاً نوازنده برای ضربه زدن به سیم ها از ناخن های خود استفاده میکند، امّا در برخی اجراها و همینطور بیشتر در گیتار الکتریک برای ضربه زدن به سیم ها از مضراب استفاده میشود که به مضراب این ساز اصطلاحاً ” پیک ” گفته میشود.

در نتیجه پیک گیتار یک نوع مضرابی است که برای ساز گیتار ساخته شده و نوازندگان گیتار مخصوصاً نوازندگان نوع الکتریکی این ساز از این مضراب استفاده میکنند. استفاده کردن و یا نکردن آموزش گیتار در اصفهان از پیک در نوازندگی بیشتر بستگی به نوع نوازندگی و سبکی است که نوازنده دنبال میکند.

انواع پیک گیتار

پیک های گیتار را از جهات مختلف میتوان به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد که هریک از این دسته ها، ویژگی های منحصر به خود را دارا میباشند. در ادامه به معرفی این دسته ها خواهیم پرداخت.

نوع ساخت

از نظر نوع ساخت، پیک گیتار در قدیم از جنس های مختلفی از جمله لاکِ لاک پشت، استخوان و عاج ساخته میشد امّا امروزه رایج ترین نوع پیک، نوع پلاستیکی آن میباشد. البته گفتنی است که امروزه نیز پیک تنها از نوع پلاستیک ساخته نشده و برای ساخت این مضراب از رزین، فلز، شیشه، چوب، نمد، سنگ، نایلون، سنگ و فیبر کربن نیز استفاده میشود.

پیک های پلاستیکی به دلایل مختلف از جمله تولید انبوه و به صرفه، عدم آسیب به حیوانات مانند لاک پشت و همچنین قیمت مناسبی که دارا میباشد، بهترین نوع پیک از نظر ساختاری است.

ضخامت

علاوه بر جنس و نوع ساخت، این مضراب را میتوان از نظر ضخامت نیز دسته بندی کرد. به طور معمول هرچه ضخامت پیک کمتر باشد، صدایی که هنگام ضربه زدن به سیم منتشر میکند صدای قوی تری است و بلعکس، هرچه پیک از ضخامت بیشتری برخوردار باشد، صدای منتشر شده از ساز صدایی ملایم تری میباشد.

به طور کلّی هر نوزانده با توجه به سبکی که در نوازندگی دارد و مقدار صدایی که در ارکستر نیاز دارد تا شنیده شود، از نوع خاصی از مضراب استفاده میکند. معمولاً نوازندگان سبک متال از پیک های زخیم تر و نوازندگان سبک پاپ و راک از پیکهای نازک تر برای نوازندگی استفاده میکنند.

ظاهر

همانطور که احتمالاً دیده اید، پیک های گیتار از نظر ظاهری به شکل و شمایل مختلفی ساخته میشوند و در بازار با ظاهرهای متفاوتی وجود دارد. این تفاوت های ظاهری در پیک هیچ تاثیری در کیفیت صدای خارج شده از ساز ندارد و انتخاب هریک از آنها تنها به سلیقه ی نوازنده برمیگردد.

پیشنهاد میشود هنگام خرید، تمامی شکل های پیک را در دست گرفته و با آن مقداری نوازندگی کنید و ببینید با کدام یک از آنها راحت هستید. با هرکدام از آنها که احساس کردید در دستتان راحت تر است و با آن میتوانید ارتباط بیشتری برقرار کنید، آن را خریداری نمایید.

نکات پایانی

از جمله پیک های پرفروش و محبوب که میان نوازندگان بسیار شهرت دارد و مورد استفاده قرار میگیرد، مدل ۳۴۶ و مدل ۳۵۱ میباشد که مدل ۳۵۱ بیشتر در ساز گیتار باس استفاده میشود.
برای انتخاب پیک گیتار مناسب شما، بهترین راهکار آزمون و خطا میباشد. با توجه به قیمت مناسبی که این نوع مضراب دارد، پیشنهاد میشود، یک پیک از هر جنس آن تهیه کرده و با آن مدّتی نوازندگی کنید. با این کار به این نتیجه خواهید رسید که کدام جنس از این مضراب برای شما مناسب تر و راحت تر است.

یک دیدگاه بگذارید