موسیقی ارف چیست؟

موسیقی ارف چیست؟

کسی نمیتواند مُنکر این موضوع شود که موسیقی یکی از ارکان اصلی و بخش جدانشدنی از زندگی انسان ها میباشد و افراد در موقعیت های متفاوتی مانند مراسم، هنگام رانندگی، زمان ورزش و… موسیقی را همراه خود میکنند. کلاس موسیقی کودک در اصفهان دنیای موسیقی به حدّی جذاب و هیجان انگیز است که اکثر مردم تمایل به یادگیری آن دارند و برخی نیز موسیقی را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب میکنند.

اگر شما صاحب فرزند میباشید، احتمالاً بدتان نمی آید که فرزندتان از دوران کودکی موسیقی یاد بگیرد و همراه با موسیقی رشد کند. در این مقاله قصد داریم با متُد آموزش موسیقی کودک که به ” موسیقی اُرف ” شهرت دارد و توسط موزیسینی به نام کارل اُرف ابداع شده است، آشنا شویم.

موسیقی ارف چیست؟

موسیقی ارف، در واقع یک سبک و روش برای آموزش موسیقی است که مخصوص کودکان استفاده میشود. کلاس ارف در اصفهان طبعاً فهم آموزش های تئوری و آکادمیک موسیقی برای کودکان سخت است و همچنین ممکن است کودکان از یادگیری موسیقی سر باز بزنند؛ در این روش سعی بر این است که با کمک کارهایی که کودکان به آنها علاقه مند هستند، موسیقی را به آنها آموزش دهند.

این روش در قرن ۲۰ میلادی توسط یک آهنگساز آلمانی به نام ” کارل اُرف ” که مدیر یک مدرسه ی موسیقی، رقص و ژیمناستیک بود، ارائه شد و امروزه نیز برای آموزش موسیقی به کودکان ۳ الی ۶ ساله از این روش که به ” موسیقی اُرف ” مشهور است، استفاده میشود.

نحوه کار موسیقی ارف

اساس کار و سیستم اصلی آموزش در این سبک، بازی کردن میباشد. کودکان علاقه دارند مدام در حال بازی کردن باشند و از یادگیری مطالب تئوریک دوری میکنند؛ در موسیقی ارف سعی بر این است که به کودکان همراه با بازی و فعالیت های شاد مانند رقص، آواز، نمایش و… مهارت های مختلف از جمله موسیقی آموزش داده شود.

همچنین یکی از اهداف اصلی موسیقی ارف این است که خلاقیت کودکان افزایش پیدا کند. یکی از تمرین هایی که کودکان انجام میدهند، خواندن شعر با ریتم ذهنی است؛ یعنی مربی یک شعر میخواند و از کودکان میخواهد در حالی که مشغول ساز زدن هستند، شعر را بخوانند و این تمرین باعث درک عمیق ریتم در کودک هنرجو میشود.

سازهای مورد استفاده

در این روش به کودکان سازهای تخصصی مانند گیتار، پیانو و… به کودکان آموزش داده نمیشود و کودکان برای نوازندگی از سازهایی مانند بلز، فلوت ریکوردر، طبلک و یک سری سازهای کوبه ای مانند قاشقک، زنگوله ی دستی، شِیکر، زنگوله و… استفاده میکنند. دلیل استفاده از سازهای کوبه ای به دلیل یادگیری عمیق ریتم است.

پس از گذراندن دوره موسیقی ارف و رسیدن به سن بالای ۶ سال، کودکان با توجه به اینکه با انواع سازها مانند سازهای کوبه ای و سازهای بادی نوازندگی کردند، میتوانند بر حسب علاقه ی خود و تشخیص استعداد کودک توسط مربی به سراغ یک ساز تخصصی بروند و آن را شروع به یادگیری کنند.

اهداف و نتایج موسیقی ارف

موسیقی ارف برای کودکان یک مقدمه ی موسیقایی فوق العاده است و آنها در این دوره با یادگیری عمیق مباحث پایه ای موسیقی، راهشان در ادامه هموارتر خواهد شد. مباحثی که در این دوره به کودکان آموزش داده خواهد شد عبارتند از: ریتم، شناخت نُت ها، کار با سازهای مختلف، آشنایی با سازهای موسیقی، زیر و بمی صدا و داینامیک.

کودکان تمامی این بخش ها را بدون نیاز به مطالعه ی سخت و همراه با فعالیت های سرگرم کننده انجام خواهد شد.

نکات پایانی

سرعت یادگیری موسیقی در بین کودکان تا حدودی کُندتر از یادگیری در بین بزرگسالان میباشد؛ در نتیجه دیر یاد گرفتن فرزند شما به معنای خنگ بودن و یا استعداد نداشتن فرزندتان نیست.
با گذراندن این دوره فرزند شما علاوه بر یادگیری مهارتهای موسیقایی، توانایی های دیگری نیز مانند تقویت هر دو نیم کره مغز، انجام فعالیت های گروهی و افزایش اعتماد به نفس، کمتر شدن وابستگی فرزند به خانواده و آمادگی برای حضور در جامعه و… خواهد شد.
درست است که دوره ی موسیقی ارف بیشتر مناسب کودکان ۳ تا ۶ سال است اما ممکن است کودکان ۷ الی ۹ ساله نیز نیاز به گذراندن این دوره داشته باشند. برای اینکه متوجه شوید آیا فرزند شما نیاز به گذراندن موسیقی ارف دارد، بهتر است با یک موزیسین مشورت کنید.

یک دیدگاه بگذارید