دلایل گز زدن گیتار

دلایل گز زدن گیتار

صداي گز، اصطلاحا به صداي «وزوز» مانند و ناخوشايندي گفته مي شود که در اثر برخورد سيم ها با فرت هاي گيتار به وجود مي آيد.آموزش گیتار در اصفهان اين مورد يکي از رايج ترين و آزاردهنده ترين مشکلات ساز گيتار است که حتي ممکن است در گيتارهاي گران قيمت نيز ديده شود.

ايجاد اين صدا و بروز اين مشکل مي تواند دلايل زيادي داشته باشد که گاهي جزئي است و به راحتي رفع مي شود و گاه مشکل جدي است و به ساختار گيتار ربط دارد که در اين صورت رفع آن کار آساني نيست.

به طور کلي هر نوازنده اي دوست دارد قطعات خود را تميز و بدون صداهاي اضافي و ناخواسته بنوازد اما صداي گز مانع رسيدن به چنين هدفي است.

برای خرید گیتار در اصفهان کلیک کنید.

در اينجا به بحث پيرامون رايج ترين دليل بروز اين مشکل و روش هاي رفع آن مي پردازيم:

  • اکشن پايين: قطعا يکي از دلايل مهم در ايجاد صداي گز، اکشن پايين تر از حد استاندارد است. بعضي از نوازندگان براي راحتي بيشتر اکشن را بسيار پايين آورده که در اين صورت بديهي است سيم هاي در حال ارتعاش به فرت برخورد مي کند. براي رفع اين مشکل بايد از تيغه ي خرک با ارتفاع بيشتر استفاده کرد.
  • فرت ها: اگر فرت ها بزرگ و برجسته باشند احتمال برخورد سيم به آنها بيشتر است. در اين حالت مي توان فرت ها را در نواحي که باعث ايجاد صداي گز مي شود به وسيله ي سوهان يا سمباده کمي کوتاه تر کرد.
  • توجه: انجام کار فوق نياز به دقت و ظرافت دارد و قطعا بايد توسط يک گيتار ساز يا تعميرکار ماهر صورت گيرد.
  • سيم ها: کهنه شدن سيم ها يا استفاده از سيم هاي نامرغوب مي تواند موجب بروز چنين مشکلي شود. پس بهتر است از سيم هاي معتبر و مرغوب استفاده کرده و پس از کهنه شدن سيم هاي خود را تعويض کنيد.

بايد از سيم هايي با Tension مناسب استفاده کنيد. سيم هاي Low Tension و Normal Tension براي گيتارهايي که مستعد گز زدن هستند يا اکشن پاييني دارند مناسب نيستند و بهتر است براي چنين گيتارهايي از سيم هاي High Tension استفاده کرد.

برند سيم و مواد سازنده ي آن نيز مي تواند در اين مورد تاثير گذار باشد که مي توانيد با تجربه ي شخصي نسبت به اين مورد اطلاعات بيشتر پيدا کنيد.

  • شيطونک: ارتفاع پايين تر از حد استاندارد آن باعث گز زذن سيم ها در حالت آزاد مي شود که با جايگزين کردن يک شيطونک مناسب و استاندارد مي توان آن را رفع کرد.
  • ساختار گيتار: ساختار غيراستاندارد و نامناسب يک گيتار باعث بروز مشکلات فراواني از جمله صداي گز مي شود. رايج ترين عامل بروز اين مشکل ساختار غيراستاندارد دسته و صفحه ي انگشت گذاري است که اغلب در اثر پيچ و تاب خوردن اين قسمت ها حاصل مي شود.

پيچ و تاب خوردن دسته و صفحه ي انگشت گذاري ممکن است در هنگام ساخت گيتار رخ دهد يا پس از آن به دليل استفاده از مواد نامرغوب، شرايط بد محيطي يا استفاده ي نادرست.

متاسفانه مشکلات ساختاري مشکلاتي جدي هستند که رفع آن ها بسيار مشکل و درحد غيرممکن است، اگر گيتاري به دليل ساختار نامناسب صداي گز داشته باشد، متاسفانه با هيچ يک از روش هاي بالا نمي توان آن را رفع کرد. مشکلات ساختاري اغلب در گيتارهاي نامرغوب و ارزان قيمت رخ مي دهد اما گاه در ميان گيتارهاي گران قيمت نيز به چشم مي خورد.

  • سخن آخر: به طور کلي اگر شما از طرفداران اکشن پايين در گيتار هستيد و مي خواهيد گيتار بسيار نرمي داشته باشيد، ممکن است ناچار باشيد چند گز جزئي را در جاهاي خاصي تحمل کنيد. البته اين گزها بسيار معدود هستند که در جاهايي خاص با ضربات بسيار قوي در بعضي از قطعات به صورت زودگذر شنيده ميشود. اما اگر شما به صداي گز حساس هستيد بهتر است اکشن گيتار خود را کمي بالا ببريد.

یک دیدگاه بگذارید