آموزش آواز به صورت گام به گام

آموزش آواز به صورت گام به گام

خوانندگی هنریه که خیلی از مردم، رویای اون رو در سر دارند؛ با این حال، اکثر اون ها خودشون رو از این رویا دور می‌بینند. اما حقیقت اینه که این رویا چندان هم دست نیافتنی نیست!

چرا در خودتون نمی بینید که به یک خواننده‌ی عالی تبدیل بشید؟ کلاس سلفژ در اصفهان نکنه شما هم فکر می کنید برای خواننده شدن باید به صورت ذاتی استعداد داشت و این چیزی نیست که با تلاش بشه بهش رسید؟

خب، اینطورها هم نیست! خوانندگی بیشتر از یک صدای ذاتی، به میزان مهارت و هنر خواننده نیاز داره و فرایندیه که بدون شک، با یک آموزش صحیح و با تلاش شخصی، کاملاً دست یافتنیه!

ما می دونیم شما به چی نیاز دارید! کافیه که شروع کنید به آموزش خوانندگی ! آموزشگاه موسیقی رادفر هر آنچه که برای تبدیل شدن شما به یک خواننده نیازه رو برای شما گرد هم آورده و با آموزش آواز ، شما رو به یک خواننده حرفه‌ای تبدیل می کنه.

تکنیک‌ های صداسازی را تمرین کنید

به یاد داشته باشید که حنجره‌ی شما هم، مانند تمام ماهیچه‌های بدن شما، قابل پرورشه. همونطور که برای پرورش و فرم دهی ماهیچه ی بازوتون به تمرین و ورزش پیاپی و اصولی نیاز دارید، در آموزش آواز خوانی هم برای پرورش حنجره تون به تمرین و تکرار نیاز خواهید داشت.

تکنیک‌های صداسازی و آواز خوانی را تمرین کنید

در واقع این تمرین، پرداختن به یک سری اصول و تمرین از پیش تعیین شده برای ادای نت‌ها و پرورش ماهیچه‌های حنجره است و صرفاً با عربده کشیدن، حنجره‌ی هیچکس باز یا تقویت نمیشه! کلاس خوانندگی در اصفهان

در آموزش های صدا سازی یاد می گیرید که چطور از حنجره‌ی خودتون به درستی استفاده کنید و هر نت رو از کدوم قسمت بدن تون (دیافراگم، حنجره، بینی و سینوس ها) ادا کنید.

اگر می خواهید صدای خودتون رو باز کنید و اگر می خواهید حنجره‌ای قوی و آماده داشته باشید، از روز اول خوانندگی تا آخرین روز زندگی تون، باید به طور مرتب تمرینات صداسازی رو انجام دهید.

فراموش نکنید که آموزش خوانندگی با این ‌که کاری ساده است و همه قادر به انجامش هستند، اما آموزش آواز ، در عین سادگی، دشوار هم هست و دشواری اون تنها در همین ثبات و استمرار تمریناتشه. اگر مدتی دست از تمرینات صدا سازی بردارید، به اصطلاح هرچی رشته کردید پنبه میشه.

بنابراین در این زمینه استمرار داشته باشید و فراموش نکنید که با تمرینات صحیح صدا سازی و یادگیری شکل صحیح ادای کلمات، شما فارغ از اینکه چه جنس صدایی دارید، یاد می‌گیرید که چه‌جوری بخونید تا همه از خوندن شما لذت ببرند.

با زبان خواندن و نوشتن موسیقی آشنا شوید

زبان موسیقی، زبان بیان صداها است و نوشتن و خوندن موسیقی از آنچه که فکر می کنید، آسون تره. نت‌خونی، یکی از گام‌های آموزش خوانندگی است که به وسیله‌ی اون می تونید به آموزش آواز و تمرین آواز بپردازید.

پس تا زمانی که این کار رو پشت گوش بندازید، خودتون رو از بقیه‌ی نعمت‌های موسیقی هم دریغ کردید. لطفا از یادگیری نت‌ها فراری نباشید! یاد گرفتن خوندن و نوشتن در موسیقی کاملاً شبیه خوندن و نوشتن زبان فارسی و بسیار آسون‌تر از اون هم هست.

با زبان خواندن و نوشتن موسیقی آشنا شوید

همونطور که در زبان فارسی 32 حرف داریم، در زبان موسیقی هم 7 نت داریم که احتمالاً همگی نام اون‌ها را می‌شناسید (دو-ر-می-فا-سل-لا-سی) .

این 7 نت به صورت دایره وار تکرار می شن و به هر دوره‌ی تکرار اون، میگن یک اکتاو. همونطور که در زبان فارسی با ترکیب 32 حرف، کلمه‌ها و جمله‌ها به وجود میان، با ترکیب این 7 نت موسیقی هم، میزان‌ها و ملودی‌ها ساخته میشن و میشه اون‌ها رو نوشت و به دیگران منتقل کرد.

بجای این که در فارسی روی یک خط حروف رو قرار دهیم، در زبان موسیقی نت‌ها رو بر روی 5 خط که به خطوط حامل معروف هستند، می نویسیم.

سرتون رو درد نیارم! هر صدا، در جایی دقیق بر روی این خطوط قرار می‌گیره و یادگیری تمام اونا کمتر از یک روز زمان می بره! پس این زمان کم رو خرج کنید و برای همیشه زبان خواندن و نوشتن موسیقی را بیاموزید تا به ادامه آموزش آواز بپردازیم.

با اصول سلفژ و گام های موسیقی آشنا شوید

گام بعدی که بعد از یادگیری خوندن نت ها باید برای آموزش آواز خوانی بردارید ، ادای صحیح صدای نت‌ها و درک فاصله‌ی موسیقیایی بین اون‌ها است.

اگه بخواهیم به زبان ساده صحبت کنیم، به علم ادای صحیح صداها و نت‌ها، سلفژ و به درک فواصل بین نت ها، گام گفته میشه. بنابراین شما بعد از یادگرفتن نت ها، باید به نحوه‌ی صحیح ادای اون‌ها بپردازید و برای این کار، اصول سلفژ و گام شناسی رو پله به پله آموزش ببینید.

با اصول سلفژ و گام های موسیقی آشنا شوید

آموزش سلفژ و آشنایی با گام‌های موسیقی هم کار چندان دشواری نیست و نیاز نیست که اون رو سخت بگیرید. تمام این‌ها متشکل از یک سری تئوری ساده و تمریناتی اصولی و عملیه که همه می تونن طی آموزش آواز ، اون‌ها را فرابگیرند.

متاسفانه این کار، یک فرایند تئوری نیست که بشه اون رو بر روی کاغذ آورد و باید به صورت عملی به تمرین آواز با یک ساز و یک استاد موسیقی بپردازید. وگرنه در همین مقاله، گام به گام اون رو به شما یاد می دادیم.

جای صدای خودتان را پیدا کنید

حالا که می تونید نت‌ها رو بخوانید و بنویسید، و با اصول سلفژ هم آشنایی پیدا کردید، وقت اینه که گستره‌ی صوتی خودتون رو پیدا کنید. حنجره‌ی هر انسان بسته به جنس اون از نظر زیر و بم، در یکی از دسته بندی‌های جهانی قرار می گیره.

به طور معمول هر حنجره‌ی طبیعی در صورت پرورش صحیح، می تونه بین 1.5 تا 2 اکتاو نت رو به راحتی ادا کنه.

جای صدای خودتان را پیدا کنید

اما این که این تعداد نت، در کدام گستره‌ی صدایی (باس، تنور، باریتون، آلتو، سوپرانو) قرار داره، چیزیه که بعد از نت خوانی و سلفژ می تونید اون رو بفهمید.

این که لزوماً یک نفر بتونه گام بالایی رو بخونه، دلیل بر توانایی و استعداد خدادادی او نیست! بلکه درستش اونه که هرکسی در جای صدای خودش، نت‌ها رو به درستی و با لطافت یا صلابت لازم بیان کنه.

درواقع گستره‌ای از نت‌ها که حنجره‌ی شما بدون فشار بیش از حد قادر به ادای اون هاست، جای صدای شماست و از اون به بعد شما باید سعی کنید تا همه‌ی ترانه‌ها رو در جای صدای خودتون بخونید. جهت کسب اطلاع درمورد ردیف آوازی کلیک کنید.

تکنیک‌ های دیگر آموزش آواز خواندن

آموزش آواز خواندن بجز تمریناتی که از اون‌ها یاد کردیم ، شامل نکات مهم دیگری هم هست. برای خواننده شدن، صرفاً اینکه نت خوانی و سلفژ بدانید و به تمرینات اصولی صداسازی بپردازید، کفایت نمی کنه.

چرا که ترانه خواندن، کاری چالش برانگیزه و ممکنه تمرینات شما برای خوندن ترانه‌های دشوار، کافی نباشه. شما باید نکات مهم دیگری رو هم فرا بگیرید که با آموزش آواز در «آکادمی پور پروین»، تمامی اون‌ها به شما آموزش داده خواهد شد. این نکات مهم که کم هم نیستن عبارتند از اینکه چطور تنفس خودمون رو مدیریت کنیم؟

چطور بر روی استیج بایستیم و حرکات خودمون رو با آهنگی که می خوانیم هماهنگ کنیم؟ چطور از حنجره‌ی خودمون مراقبت کنیم؟ برای تقویت حنجره چه غذاهایی مفیده؟ برای جلوگیری از آسیب دیدن حنجره چه نکاتی رو باید رعایت کنیم و چه خوراکی هایی رو نخوریم؟ چطوری در مارکتینگ موسیقی ایران موفق بشیم؟ و چندین و چند نکته‌ی مهم دیگه از این قبیل…

هر کدوم از این نکات، می تونه نقش بسزایی در فرایند آموزش آواز شما داشته باشه. به شرط این که بدانید چگونه و کجا از اون‌ها استفاده کنید. بنابراین علاوه بر اصولی که از اون‌ها یاد کردیم، یادگیری این نکات رو هم هنگام تمرین آواز از یاد نبرید.

خواننده شدن کار دشواری نیست و هرکسی که بهش علاقه داشته باشه، می تونه گام به گام اون رو فرا بگیره و با تمرین و تلاش و پشتکار، خودشو به یک خواننده‌ی حرفه‌ای تبدیل کنه.

یک دیدگاه بگذارید