آشنایی با افکت گیتار الکتریک

آشنایی با افکت گیتار الکتریک

اگر نوازنده ی ساز گیتار باشید و یا بنا به علایقتان این ساز را دنبال کرده باشید، میدانید که ساز گیتار الکتریک از نظر ساختاری و نوع صدادهی، تفاوت های قابل توجهی با نوع آکوستیک خود دارا میباشد. کلاس آموزش گیتار در اصفهان یکی از ویژگی هایی که ساز الکتریک که آن را نسبت به نوع آکوستیک خود متمایز مینماید، افکت دادن به صدای این ساز میباشد.

نوازنده ی گیتار الکتریک به کمک وسیله ای به نام “ افکت گیتار ” میتواند شکل و جنس صدای ساز خود را تغییر داده و خروجی متفاوتی را به گوش مخاطب برساند. در ادامه قصد داریم نسبت به این وسیله ی مهم و کاربردی، بیشتر شناخت پیدا کنیم و در ادامه به معرفی انواع آن بپردازیم.

افکت گیتار چیست؟

گیتار الکتریک توانایی این را دارد که صداهایی با جنس و رنگ متفاوت از خود منتشر کند و خروجی های گوناگونی را از این ساز شاهد باشیم. این ساز برای انجام این کار نیاز به وسیله ای به نام ” افکت گیتار ” دارد. در واقع افکت گیتار میان این ساز و آمپلی فایر استقرار میابد به طوری که رابطه ی بین این دو را تقویت کرده و افکت مورد نظر را نیز به ساز اضافه میکند. برای تغییر افکت گیتار از وسیله ای به نام ” پدال ” استفاده میشود که در ادامه به انواع آن اشاره میکنیم. گروه سورپرایز تولد در اصفهان

در صورتی که شناختی با آمپلی فایر دارا نمیباشید، پیشنهاد میشود مقاله ی شناخت انواع آمپلی فایر را مطالعه فرمایید. در ادامه نیز به معرفی انواع مدل های افکت گیتار و کارایی آنها خواهیم پرداخت. همچنین گفتنی است که برخی از این پدالها میتوانند جایگذین خوبی با آمپلی فایر برای این ساز باشند و در قسمت های مختلف به جای آمپلی فایر، از پدالها و افکت ها استفاده شود.

انواع افکت گیتار

در یک دسته بندی کلّی، میتوان افکت های گیتار را به چهار گروه تقسیم بندی کرد که این چهار دسته عبارتند از: افکت های مدولار، آمبیانس، مبتنی بر آهنگ و گین. هریک از اینها استانداردهای خود را دارا میباشند و تاثیر خاصی را روی صدای ساز میگذارند.

همانطور که در بالا هم گفته شد، برای تغییر افکت های ساز گیتار معمولاً از پدال ها استفاده میشود امّا میتوان برای انجام این کار دستگیره ها و کلیدها را نیز به کار گرفت. در ادامه به معرفی انواع مدل پدال ها و نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت.

انواع پدال ها

1_ پدالهای Distortion

مدل Distortion به جرات محبوب ترین و پرکاربردترین نوع پدالها میباشد. این پدال صدایی نسبتاً خشن و ضخیم دارد و صدایی قدرتمند را به ساز اضافه میکند. با توجه به رنگ صدای سنگینی که به گیتار الکتریک میدهد، در سبکهای راک و متال بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و نوازندگان گیتار در این سبکها عموماً این مدل از پدال را به کار میگیرند.

2_ پدالهای EQ

پدالهای EQ که نام کامل آن ” اکولایز ” میباشد، بی شک یکی از مهم ترین پدالها و افکت های موجود میباشد چرا که به کمک آن میتوان بسیاری از مشکلاتی که در آمپلی فایر و یا خود ساز وجود دارد را برطرف نمود مانند افزایش قدرت صدا در صداهای میانی، تغییر اکتاو و همچنین بالابردن کیفیت و شفافیت صدای ساز.

3_ پدالهای Tuner

همانطور که احتمالاً میدانید، تیونر وسیله ای برای کوک کردن ساز میباشد. ممکن است حدس زده باشید که پدال تیونر چه کاربردی دارد؛ در واقع نوازنده به کمک این پدال میتواند کوک ساز خود را چک کند و در هر زمان متوجه وضعیت کوک سیم های گیتار خود شود.

در صورتی که با تیونر و نحوه ی عملکرد آن شناخت کافی ندارید، پیشنهاد میشود مقاله ی شناخت کامل وسیله مهم تیونر را مطالعه کنید.

4_ پدالهای Compressor

این مدل نیز از جمله پدالهای کاربردی و مفید است که توسط نوازندگان در مواقع نیاز میتواند به کار گرفته شود. کاربرد و پتانسیل این پدال و افکت این است که صدا را تنظیم میکند؛ یعنی صداهایی که با قدرت کمی از ساز منتشر میشود را بلندتر پخش کرده و قدرت صداهایی با خروجی بلند را کاهش میدهد.

5_ پدالهای Wah

این مدل نیز از پدالهای محبوب میان نوازندگان میباشد و در تک نوازی های ساز گیتار الکتریک بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این پدال هنگام استفاده از آن، رنگی به صدای ساز اضافه میکند که موجب جذّاب تر شدن صدای ساز نزد شنونده و مخاطب میگردد.

از این پدال بیشتر در سبک های متال و فانک شنیده میشود.

6_ پدالهای Boost

پدال تقویت کننده یا همان پدال Boost همانطور که از نام آن مشخص است، حکم قوی تر کردن و افزایش صدای ساز را به عهده دارد. این پدال تغییری در اکتاو صدا نمیدهد و تنها صدای ساز را تقویت کرده و به گوش مخاطب میرساند.

7_ پدالهای Fuzz

یکی از پدالها و افکتهای محبوب میان گیتاریستها علی الخصوص نوازندگانی که در سبک راک فعالیت دارند، پدال ” فاز ( Fuzz ) ” میباشد. این مدل یک جنس صدایی مشابه با صدای خَش و صداهایی با این شکل به ساز اضافه میکند که ترکیب آن با صداهای دیگر و نواختن کنار دیگر سازها، خروجی جذّابی را به گوش شنونده و مخاطب میرساند.

8_ پدالهای Delay

مدل Delay یا همان افکت مبتنی بر زمان، به گونه ای عمل میکنند که صدای تولید شده به فاصله های زمانی مشخص مکرراً تکرار میشوند. به کمک این پدال و این افکت میتوانید یک صدا و نوا را با سازتان تولید کرده و آن نَوای تولید شده به دفعات و با فواصل زمانی مشخص تکرار میشوند.

خود مدل delay نیز دارای دو شکل دیجیتال و آنالوگ میباشد که نوع دیجیتال آن رواج و محبوبیت بیشتری دارد.

9_ پدالهای octave

پدال اُکتاو همانطور که از نامش مشخص است، نوای خروجی از ساز را تغییر اُکتاو میدهد. در واقع نوازنده قطعه ای را که با ساز خود مینوازد را به کمک این پدال میتواند اُکتاو آن را بالاتر ببرد و یا اینکه پایین بیاورد.

این پدال نیز بسیار کاربردی است و توانایی گیتار الکتریک را به مراتب بالاتر میبرد؛ همچنین دست نوازنده را نیز برای افزایش خلاقیت بازتر میکند.

10_ پدالهای Reverb

پدال Reverb را از نظر نحوه عملکرد میتوان مشابه با پدال Delay دانست چرا که این مدل نیز یک صدای ساخته شده توسط نوازنده را بارها و به فاصله زمانی مشخص تکرار میکند امّا قدرت آن از Delay بیشتر میباشد.

گفتنی است که خود آمپلی فایر نیز قابلیت و آپشن Reverb را دارا میباشد و از آن نیز میتوان این قابلیت را استفاده کرد و به ساز افزود.

نکات پایانی

نکته ای که باید در نظر داشت، این است که ما میتوانیم پدالها و افکت های مختلف را باهم ادغام و ترکیب کنیم؛ برای مثال پدال distortion به راحتی میتواند با پدال Delay ترکیب شده و در گیتار الکتریک توسط نوازنده مورد استفاده قرار بگیرد.
همچنین گفتنی است که پدالها در دو شکل یونیت و مولتی تولید میشوند. پدالهای یونیت بر خلاف مدل مولتی، تنها یک افکت را در خود دارند و نوازنده هنگام استفاده از آن، فقط یک افکت را مورد استفاده قرار میدهد.
از مشهورترین و محبوب ترین برندهای تولید کننده ی پدالها، میتوان به برندهای ” لاین ۶ ” و ” باس ” اشاره کرد.

یک دیدگاه بگذارید