مخترع گیتار چه کسی هست؟

مخترع گیتار چه کسی هست؟

این مسئله که گیتار ساز محبوب و پرطرفداری است از کسی پوشیده نیست .اما تا حالا این سوال برایتان پیش آماده است که مخترع گیتار کیه ؟ آموزشگاه موسیقی در اصفهان با ما همراه باشید تا به جوابتون برسید

گیتار به عنوان یک ساز زهی شناخته می‌شود که با پیک یا انگشت نواخته می‌شود و به دلیل تولید صدا در اثر ارتعاش سیم‌های آن، به سازهای گروه کوردوفون یا زه صدا متلعق می‌باشد.گیتار معمولا شش سیم دارد. آموزش گیتار در اصفهان این ساز به علاوخ بر برخورداری از قدمت تاریخی چشمگیر (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیک‌های نوازندگی) توانسته است همراه با تغییرات موسیقی غرب ،ارتقا داشته باشد. که عاقبت انواع متفاوتی از آن تولید شد و اکنون موقعیت به خصوصی در موسیقی جهان دارد.

داستان‌های مختلفی در زمینه قدمت گیتار وجود دارد. برخی بر این باورند که منشاء گیتار از ایران ‌است و برخی نیز بر این عقیده‌اند که آن از سیتارای یونانی-آشوری که توسط رومی‌ها به اسپانیا آورده شده گرفته شده است. اما گیتار نتیجه تحول لوت در اروپا می‌باشد . لوت نیز خود تحول یافته عود (به عربی العود = چوب) و بربط است. گفته می‌شود زریاب نامی عود را به اندلس آورد و بعد از آن، این ساز در اسپانیا و سایر مناطق آسیا باب شد.در دوران حکومت اسلام در اسپانیا، این ساز از طریق زریاب دارابگردی و چند نفر از شاگردانش به اندلس فرستاده شد. در آن دوران به گیتار، کیتارا یا قیتارا می‌نامیدند و نام فعلی آن گرفته شده از همین نام است. در اصل وجود پسوند تار در نام گیتار می‌تواند نشانگر این باشد که گیتار سازی ایرانی است . زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به تعلیم گیتار کرد و مدرسه موسیقی خود را در دوران عباسیان در آندلس تاسیس کرد.

برای خرید گیتار در اصفهان کلیک کنید.

زریاب با نام کامل ابوالحسن علی بن نافع مشهور به زریاب کبیر و ملقب به زریاب بصری موسیقی‌دان، خواننده و بربط نواز ایرانی‌تبار است که اختراع گیتار را به او نسبت می دهند. او در زمان حکومت عباسیان ظهور کرد. وی همدوره ابراهیم موصلی و فرزند اسحق از بزرگترین موسیقیدانان دربار عباسیان بود. ابوالحسن علی بن نافع معروف به بصری از موسیقیدانان بزرگ ایرانی نژاد بود . به خاطر رنگ پوست تیره، به زِریاب مشهور شد که نام توکای سیاه در آن زمان بوده‌است. او از علوم هندسه، زمین‌شناسی و جغرافیا آگاه بوده است .

هنر موسیقی را در بغداد از اسحاق یاد گرفت و در این هنر پیشرفت فراوانی کرد و شهرتش به آنجا رسید که به دربار خلیفه هارون الرشید راه یافت و به واسطه وسعت اطلاعات علمی و ادبی و مهارت در فن موسیقی مورد توجه قرار گرفت و رقیب اسحاق موصلی شد. از نو آوری های او این بود که به بربط ایرانی که ساز معمول آن زمان بود وچهار سیم داشت یک تار اضافه کرد و آن را به پنج تار تبدیل کرد.

قدمت گیتار قدیمی‌ترین سازهای گیتار مانند از مصر باستان نشات می‌گیرند. این ساز توسط خواننده‌ای به نام هارموس در زمان ملکه مصری، هاتشپسوت استفاده می‌شده‌ است. شما می‌توانید در حال حاضر این گیتار را در موزه باستان‌شناسی کایرو مصر ببینید.

یک دیدگاه بگذارید