آشنایی کامل با ساز کالیمبا

آشنایی کامل با ساز کالیمبا

از جمله سازهای قدیمی که به تازگی در جهان گسترش پیدا کرده و محبوبیت قابل توجهی کسب کرده است، ساز ” کالیمبا ” میباشد. این ساز نسبت به نمونه های اولیه ی خود، تغییرات زیادی داشته اما در ساختار کلّی آن تغییر خاصی صورت نگرفته است. آموزش کالیمبا در اصفهان صدای دلنشین و آرامبخش، یادگیری سریع و آسان و همینطور قیمت مناسب این ساز، از جمله دلایلی هستند که موجب محبوبیت ساز کالیمبا میان عموم مردم جهان شده است.

آموزشگاه موسیقی در اصفهان در ادامه ی این مقاله قصد داریم بیشتر با این ساز آشنا شویم و در رابطه با تاریخچه، ساختار، کوک کردن، روش های نگهداری و همینطور برندهای محبوب این ساز به طور کامل و جامع شناخت پیدا کنیم؛ با ما همراه باشید…

تاریخچه کالیمبا

کالیمبا که به آن ” پیانوی انگشتی ” نیز گفته میشود، یک ساز قدیمی آفریقایی است که بیشتر در شرق آفریقا و در کشورهایی مانند کنگو مورد استفاده قرار میگیرد و در برخی مناطق، به نام های امبی یرا و مبریا نیز شهرت دارد. این ساز با توجه به اینکه کلیدهای متوالی در بدنه ی خود دارد، جزء دسته ی سازهای کلاویه ای قرار میگیرد.

برای خرید کالیمبا در اصفهان کلیک کنید.

در زمان های دور و در دهه های گذشته، این ساز در هر یک از نواحی مختلف، شکل متفاوتی داشته است. از سال ۱۹۶۰ که یک شرکت اسباب بازی فروشی در کشور آمریکا، نمونه ای از این ساز را برای فروش ارائه کرد، تقریباً همان نوع با آن شکل و شمایل به شهرت جهانی رسید. البته امروزه ساز کالیمبا از جنس های مختلفی مانند چوب، پلاستیک و یا شیشه تولید میشود اما همه ی آنها، ساختار ظاهری و استانداردهای تقریباً مشابه و یکسانی را دارا هستند.

ساختار کالیمبا

کالیمبا عموماً یک ساز چوبی است که بر روی آن تیغه هایی فلزی قرار دارد. با ضربه زدن به هریک از این تیغه ها، صدای یک نُت که مختص آن تیغه است، منتشر میشود. تعداد تیغه های این ساز میتواند از ۷ الی ۲۰ تیغه باشد که متداول ترین آنها، کالیمبای ۱۷ تیغه است. علاوه بر تیغه ها، در پشت بدنه ی ساز سوراخ هایی وجود دارد که به آنها ” حفره های صدا ” میگویند؛ صدای نهایی ساز از این حفره ها منتشر میشود.

نوعی دیگر از کالیمبا ساخته میشود که حفره ی مرکزی ندارد که به این نوع ” کالیمبای فلَت ” میگوییم. تفاوت این نوع ساز با کالیمبای حفره دار این است که صدای کالیمبای فلَت زیر تر و نازک تر میباشد.

روش در دست گرفتن و نواختن این ساز مانند گرفتن دسته ی پلی استیشن است؛ به این صورت که با دو دست خود، کناره های ساز را گرفته و با نوک انگشتان شصت خود به تیغه ها ضربه میزنید. همانطور که گفته شد، نواختن این ساز کار دشواری نیست و شما میتوانید با دیدن چند ویدئوی آموزشی و کمی تمرین روزانه، با گذشت زمان نسبتاً کمی به راحتی آن را بنوازید و از صدای آرامبخشی که این ساز از خودش منتشر میکند، لذّت ببرید.

کوک کردن کالیمبا

یکی از قطعاتی که هنگام خرید ساز کالیمبا توسط فروشنده به شما تعلق میگیرد، یک چکش نازک است که با ضربه زدن به ابتدا و انتهای تیغه ها توسط این چکش، میتوان ساز را کوک کرد؛ به طوری که هرچه طول تیغه کوتاه تر شود (یعنی به انتهای تیغه ضربه زده شود و تیغه به سمت بالا حرکت کند) صدای نُت آن تیغه، زیر تر میشود و بلعکس؛ با افزایش طول تیغه، صدای نُت آن تیغه بَم تر میگردد.

در نتیجه شما میتوانید به کمک تیونر، وضعیت کوک ساز را تشخیص دهید و در صورت نیاز به کوک و با بالا و پایین بردن تیغه ها، سازتان به کوک موردنظر برسانید. بر روی تیغه ها، کوکی که باید لحاظ شود و آن تیغه به کوک خود برسد، نوشته شده است؛ برای مثال اگر روی یک تیغه ی ساز، حرف G نوشته شده است، بدین معناست که این تیغه باید در تیونر روی G ( نُت سل ) کوک شود.

برندهای محبوب کالیمبا

همانطور که گفته شد یکی از دلایل محبوبیت کالیمبا، قیمت مناسب این ساز است. این ساز با توجه به ساختار ساده ای که دارد، نسبت به سازهای دیگر، از قیمت مناسب تری برخوردار است به طوری که گران ترین مدل کالیمبا، از ارزان ترین مدل های ساز تار یا ویولنسِل قیمت پایین تری دارد.

برندهای مختلف و متنوعی در بازار ایران وجود دارد اما برند ” جکو ” که یک برند چینی میباشد، در حال حاضر با کیفیت ترین و مناسب ترین نوع ساز کالیمبا را نسبت به سایر رقبا تولید و عرضه میکند. این برند چینی، مدل های مختلفی از ساز کالیمبا را تولید کرده و به بازار عرضه میکنند که شما میتوانید با هر بودجه ای که در نظر دارید، بتوانید این برند ساز را تهیه کنید.

البته برندهای دیگری مانند سگا، عروج، کیمی و… نیز در بازار وجود دارد که کیفیت مطلوب و مناسبی دارند و شما میتوانید هنگام خریدن ساز کالیمبا، این برندها را نیز در نظر داشته باشید. توصیه ما این است که قبل از خرید این ساز، حتماً با یک موزیسین و کارشناس مشورت کنید چرا که موجب راهنمایی بیشتر شما خواهد شد.

نگهداری از کالیمبا

اکثر سازهای ایرانی و غربی، به رطوبت حساس هستند و رطوبت شدید موجب اُفت کیفیت قابل توجه آن ساز خواهد شد که کالیمبا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در نتیجه این ساز را تا حد امکان از رطوبت دور نگه دارید.
مراقب باشید که چوب سازتان دچار آسیب و شکستگی یا ترک خوردگی نشود چرا که در صورت آسیب شدید، سازتان غیر قابل استفاده خواهد بود و دیگر صدای قابل توجه و دلنشینی از او خارج نمیشود.
با توجه به اینکه ساز کالیمبا سایز کوچکی دارد، بهتر است پس از تمرین و نواختن درون هاردکِیس قرار گیرد و یا در جایی گذاشته شود که زیر دست و پا نماند و موجب آسیب دیدگی او نشود.
به تیغه های ساز فشار زیادی وارد نکنید زیرا آسیب پذیر هستند و مقاوت بالایی ندارند.

یک دیدگاه بگذارید