پرکاربردترین اصطلاحات در گیتار

پرکاربردترین اصطلاحات در گیتار

در این مقاله اصطلاحات پرکاربرد درگیتار را برایتان معرفی و توضیح داده ایم.

گیتار کات اوی Cutaway Guitar)) چیست؟

گیتار کات اوی گیتاری است که جعبه آن دارای برشی است که به نوازنده اجازه می دهد به فرت های پایین دسترسی راحت تری داشته باشد. آموزش گیتار در اصفهان این نوع گیتار بیشتر مناسب سبک پاپ و نوازندگی استیج می باشد.

پیکاپ Pickup))گیتار چیست؟

سیستم الکترونیکی که از طریق آن گیتار بدون احتیاج به گذاشتن میکروفون از طریق کابل به یک آمپلی فایر متصل شده و صدای رسا تر و همراه با افکت از آمپ پخش می شود.

آموزشگاه موسیقی در اصفهان

آپویاندو (Rest Stroke) چیست؟

نواختن گیتار به صورت های مختلفی انجام میشود که یکی از روش ها ضربه ی تکیه دار یا آپویاندو می باشد. در این تکنیک انگشتان I و M پس از ارتعاش در آوردن هر سیم به سیم بالایی تکیه می کنند.

معمولا هنگام اجرای ملودی های پاپ از تکنیک آپویاندو استفاده می کنیم.

تیراندو Free Stroke)) چیست؟

روش دیگر نواختن گیتار ضربه ی آزاد یا تیراندو می باشد. در این تکنیک انگشتان I و M پس از ارتعاش در آوردن هر سیم به سمت کف دست جمع شده و به سیم بالایی تکیه نمی کند. معمولا هنگام اجرای آرپژ از تکنیک تیراندو استفاده می کنیم.

برای خرید گیتار در اصفهان کلیک کنید.

اکشن گیتار Finger board) ) چیست؟

به فاصله بین سیم ها تا صفحه انگشت گذاری اکشن می گوییم. هرچقدر سیم ها به صفحه نزدیک تر باشند اکشن پایین تر است و هرچقدر این فاصله بیشتر باشد اکشن گیتار بالاتر می باشد. در انتخاب ساز باید به بالا یا پایین بود اکشن ساز توجه کرد.

فرت گیتار چیست؟

تیغه های فلزی که روی صفحه انگشت گذاری قرار دارند را فرت یا باره می گوییم. در گیتار به صورت استاندارد 19 فرت وجود دارد که فرت 12 ام در محل شروع جعبه گیتار می باشد. معمولا بر روی فرت 5 یا 7 نقطه (Dot)، گذاشته می شود که این کار برای نوازنده راحتی بیشتری را هنگام اجرای قطعات به همراه دارد.

کاپو (Transpose ) چیست؟

وسیله ای است که برای تغییر گام از آن استفاده می شود ، در واقع کاربرد کاپو بیشتر در نوازندگی پاپ می باشد.

آکورد Chord)) چیست؟

نواختن حداقل 3 نت به صورت همزمان را آکورد می گویند که اقسام متفاوتی را دارد.

آرپژ گیتار Arpeggio)) چیست؟

نواختن نت های یک آکورد به صورت تک تک را آرپژ یا آکورد شکسته می گوییم.

فینگر استایل Finger Style)) چیست؟

نواختن قطعات گیتار با انگشتان دست راست را فینگر استایل می گوییم در واقع سبک های کلاسیک ، فلامنکو ، پاپ و … را می توانیم به شیوه فینگر استایل اجرا کنیم.

پیک استایل Pick Style)) چیست؟

نوازندگی گیتار با مضراب (پیک) را پیک استایل می گوییم. برای نوازندگی سبک های پاپ ، راک ، کانتری ، بلوز ، جز می توانیم از شیوه پیک استایل استفاده کنیم.

پیک( Pick)

به صورت کلی هر وسیله ای که با آن صدای ساز را در می آوریم مضراب گفته می شود در ساز گیتار به صورت خاص این مضراب پیک می گوییم. ضخامت پیک ها متفاوت است و انتخاب آن به سلیقه و راحتی نوازنده بستگی دارد اما به صورت کلی پیک های خیلی نازک مثل 0.5 برای نوازندگی ریتم مناسب هستند و پیک های ضخیم تر مثل 0.8 برای نوازندگی ملودی مناسب می باشند.

یک دیدگاه بگذارید